AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Thursday, January 19, 2012

PENA 88 : Pelesit ???

Kisah tuan si pelesit yang cemburu yang tertanam di dalam diri tuannya , orang lain menjadi mangsa . Tidak mampu untuk membalas sendiri lain pula dihantar untuk membuat perhitungan .

Memang adat manusia hari ini suka membela syaitan sebagai perisai.
Sampai bilakah makhluk halus itu mampu patuh kepada tuannya?
Apa akan terjadi apabila tuan si pelesit sudah mula terpesong niat asalnya?

Biasanya pelesit dipelihara oleh wanita. Pada mulanya memelihara pelesit itu sekadar untuk pemanis kecantikan dan untuk menjaga keselamatan diri sendiri .


Rupa-rupanya, pelesit tak perlu diarah untuk mengganggu seseorang - apabila hati tuannya sakit hati, secara tak langsung pelesit belaan berkenaan itu mengganggu orang yang menyakitkan hati tuannya .

ia juga boleh menjelma menyerupai belalang, terutamanya belalang daun .

Ramai yang tidak sedar kehadiran pelesit ini di rumah terutamanya waktu senja kerana saiz belalang agak kecil untuk dilihat.
bagi memastikan ia pelesit yang menjelma menjadi belalang, ia akan mengeluarkan tik..tik..tik.. jika ada bunyi sedemikian, itu adalah pelesit.


Salah faham tentang pelesit

Ada pula yang beranggapan untuk memastikan sama ada pelesit jelmaan belalang atau tidak...ia perlu dipatahkan kepala belalang itu di hujung baju. Ini silap..
Sebenarnya, cukuplah dengan keyakinan membaca ayat-ayat Allah...ayat Kursiy, ayat surah-surah lain untuk menghalau pelesit tersebut .

Tanda-tanda anda diganggu pelesit?

Dua tanda :

1) Gigitan luar yang mengakibatkan lebam-lebam dan meninggalkan kesan 3 lubang akibat gigitan .

2) Meresap masuk ke dalam tubuh manusia dan menyebabkan seseorang itu akan meracau kerana rasukan pelesit yang menumpang tubuhnya.
Bagaimana cara untuk mengelak gangguan pelesit ?

Nabi S.A.W pernah menyuruh agar ibu bapa memastikan anak - anak mereka berada di dalam rumah ketika senja, malah makanan, haiwan peliharaan juga perlu ditutup dan dilindungi bila menjelang senja .


حدثنا مسدد ، حدثنا حمّاد بن زيد، عن كثير ، عن عطاء ، عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما رفعه ، قال : (( خمروا الآنية، وأوكوا الأسقية ، وأجيفوا الأبواب، واكتفوا صبيانكم عند العشاء ، فإن للجن انتشارا وخطفة، وأطفئوا المصابيح عند الرقاد، فإن الفويسقة ربما اجترّت الفتيلة فأحرقت أهل البيت ))
قال : ابن جريج وحبيب ، عن عطاء : ((فإن للشياطين ))

الحديث متفق عليه، أخرجه البخاري :3316


Begitu juga dengan tidur di waktu senja . Hari ini pantang larang begini tidak lagi diendahkan, semuanya main langgar sahaja sehingga tidak langsung menghiraukan waktu untuk tidur.
Syaitan cukup suka kepada mereka yang gemar tidur di waktu petang sehingga menjelang maghrib kerana waktu tersebut merupakan waktu paling mudah untuknya memasuki tubuh manusia .

Bacalah Basmalah dan menjadikan ia sentiasa meniti di bibir untuk mengelakkan gangguan pelesit . 


Nama Allah itu besar hikmahnya, bukan sahaja untuk mengingat dan bersyukur malah digunakan sebagai penghalang sihir walaupun pada zahirnya sifat kejadian jin dan syaitan sememangnya halus dan tiada berbentuk  sebagaimana kejadian api .

Begitu juga dengan aurat perlu ditutup dengan rapi semata-mata kerana Allah bagi mengelakkan makhlus halus tidak dapat masuk . Apabila aurat didedahkan ia akan mengundang syaitan dan jin jatuh cinta terhadap wanita itu.
Allah menyuruh setiap wanita menjaga aurat , bukan sahaja dengan bukan mahram malah dengan makhluk halus. (Memang manusia tak mampu melihat makhluk halus dengan mata kasar, tetapi ada caranya untuk menghalang pandangan syaitan daripada melihat aurat terutamanya ketika menyalin pakaian dan ketika masuk ke tandas .
Penglihatan makhluk ini akan terhalang sekiranya manusia membaca doa masuk tandas dan paling tidak sekalipun dengan ungkapan 'Bismillah', mampu melindungi aurat manusia .





Amalkan bacaan ayat Kursiy setiap kali selepas solat dan diikuti dengan Tiga Qul..

bagi wanita yang datang bulan, mereka paling senang didampingi makhluk halus kerana berada dalam keadaan tidak suci dan selalunya tidak dalam perlindungan.

Oleh itu, bacalah basmalah sebanyak 21 kali dengan niat berzikir di samping zikir-zikir yang lain.


Dengan izin Allah jua segala manfaat dan mudharat :

tanda-tanda secara teori -
1) air liur pelesit boleh mendatangkan bisa terhadap badana secara tidak langsung mengganggu kesihatan manusia.
2) Lebam yang ditinggalkan
3) tanda-tanda lain :)
-rambut terlalu banyak yang gugur.
-hilang selera makan menyebabkan badan menjadi kurus mendadak
-mudah jadi pelupa
-hilang seri muka..

Namun berdasarkan firman ALLAH ,

" padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) Dengan sihir itu seseorang pun melainkan Dengan izin Allah. dan sebenarnya mereka mempelajari perkara Yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka..."  (surah al-baqarah : 102.)





Sumber asal : Majalah Al-Islam, Sudut : Umum (Cemburu si PELESIT) oleh: Nur Hasyimah Othaman

No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...