AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Saturday, September 14, 2013

PENA 106: September 2013

Red velvet menemani petang Jumaat Barakah

Sebahagian tempat dlam UIAM yang mengalami banjir kilat

kitab utama yang digunakan di  kelas Manahij al Muhaddithin.

Bekalan tenaga dan ingatan menjaga masa. Moga Allah berkati masa kita semua.
Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini, Jumaat saiyyidulayyam (penghulu segala hari, tajuk Tingkatan 1, Pendidikan Islam) untuk minggu kedua dalam bulan September.
Ia juga hari kedua saya di UIAM untuk semester 1, 2013/2014.

Bergerak dari KOTA TINGGI pada 11 September memberikan sedikit kelainan.  Ada sedikit bingkisan untuk perjalanan juga ditemani (secara kebetulan, actually taqdir) oleh dua anak saudara kepada abang ipar sulong.

Peliknya malam di dalam bas waktu itu tak begitu menenangkan hati. Boleh jadi juga kerana sudah lama tidak menaiki bas selama bercuti semester dan tak berulang-alik Kuala Lumpur-Kota Tinggi.

Ia tak berhenti di situ. Ketika di dalam kelas petang, jiwa yang dah lama tak menghadiri kelas dalam suasana aman tenang petang hari, permulaan ini merasa mengantukkan dan sangat. Majoriti kelas Manahij al-Muhaddithin sem ini semuanya full time student. Saya seorang sahajalah nampaknya part timer.

Ustaz bercadang menukarkan waktu kelas, sayalah orang terhalang untuk itu. mengikut perancangan, saya mahu dua hari sahaja di UIAM, Khamis dan Jumaat, hal ini demikian kerana saya telah menghantar jadual potongan cuti belajar tanpa gaji ke Bahagian Pendidikan Islam , juga telah selesai urusan agihan dan pertukaran jadual Khamis dan Jumaat ke hari Isnin hingga Rabu. Hati terus menata hal ini sebaiknya. Tetapi, ada juga doa yang dipohon sebelum memulai kelas, sekiranya, ada takdir yang lebih baik yang Allah aturkan, saya akan cuba berjalan sebaiknya sebagai hamba-Nya, sebagai penuntut ilmu sepanjang usia yang Allah pinjamkan.

Ustaz Prof Dr Abullais memberikan kelonggaran untuk saya hadir waktu kali pertama dan terakhir sahaja, selebihnya, ustaz meminta saya menggunakan khidmat Skype untuk berhubung terus dengan beliau secara santai dan bertanya apa yang tak faham sahaja. Ligat dan cuba fikir sebaiknya. Peluang, tapi dari segibertemu muka , mendengar dari mulut syeikh sendiri, menghadiri majlis ilmu, dan pelbagai perkara lain yang diambil kira...

Akhirnya, saya mengambil keputusan untuk mengambil masa 4 hari di UIAM, hari pertama perlu saya peruntukkan untuk tesis saya. mungkin ini yang terbaik, sebagaimana yang saya minta sahabat sekerjaya mendoakan agar tesis saya dibuat sehabis baik dan secepat yang boleh. Supervisor saya juga menasihati buat dalam masa terdekat ini agar ia boleh membantu pendidikan hadis di Johor. Ya Robb, yassir li.

Persoalanan tesis timbul di sekolah, ketika saya bersoal jawab dengan ustaz berkaitan isu semasa, survey pengalamannya, pengetahuan am, syariah, kerjaya, tempoh matang kerjaya, profesionalism, dan lain lagi.

Pagi Jumaat saya dan rakan bercadang untuk berurusan di one shop centre PTPTN di KL Sentral.Alhamdulillah, urusan sebahagiannya dapat diselesaikan, cuma tinggal menyerahkan dokumen penting minggu hadapan. Semuanya kerana 20% diskaun sebelum 30 September 2013 jika anda ingin bayar semula secara penuh.

Petang Jumaat, setelah menikmati ayam KFC combo (gembira sangt sebab makan bila dah rasa lapar...), selesaikn urusan dengan Bamk Islam untuk bank draf, pengurusan dengan AMAD UIAM, untuk urusan sahabat saya , Meryam Hafizah. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.
Cuma, tinggal tunggu keputusan bagi penetapan semula pertukaran waktu kelas bagi subjek Qodhoyaa Mua'soroh. Pakat semua nak tukaq waktu....apa hal la ea...Allahua'lam. Saya memohon, moga Allah melapangkan dada semua pihak atas perkara ini, terutamanya saya....


Robbi, ujian kecil ini, jika tak dapat kulepasi, bagaimana untuk aku melepasi ujian yang  lebih besar kelak. Maka janganlah biarkan aku dengan diriku sendiri, walau sekerdip mata,
pimpinlah aku selalu agar aku jadikan setiap ujian jua nikmat adalah tanda ku masih dan sentiasa dalam tarbiah-Mu.


"Dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar" (al-Anfaal:46)

" Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami." (at-Thur: 48)

Yusuf al-Qaradhawi menulis di dalam bukunya , Al-Quran menyuruh kita sabar,
"Barangsiapa dalam pemeliharaan dan perlindungan Allah maka dia akan mampu memikul segala beban penderitaan dan sabar menghadapi semua hal yang tidak menyenangkan. "


status: menantikan penetapan masa yang terbaik. yassir ya, robb.
*menulis pada petang Jumaat dan Sabtu pagi, dalam perjalanan pulang ke Johor.
*Siap siaga untuk menjadi fasilitator di SMA PARIT RAJA pula, juga menjadi guru pengiring.

No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...