AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Friday, June 3, 2011

PENA 70 : Dua

Maka, bersambunglah kisah....Satu.


"UIA, KO TUNGGU AKU JEJAK SANA" "AKU DAH DAPAT KECEMERLANGAN DARI UIA>>>"
  -------

Sebaik melihat slip keputusan SPM 2006, entah dari mana datangnya  air mata menitis..haru aku tak tersangka keputusan sebegitu...aku ngan kawan-kawan time tu pergi naik bas tambang, semata-mata nak tengok result. kitorang sambut kegembiraan dengan 'air batu campur' ...so sweet..:) (takde bajet banyak time ni..)

Sir Bahrin pun tak sangka aku dapat keputusan tu..
sebab..ada banyak 'G' kot kat Trial Spm...hmmm..
ha..ni bukan cerita ke'ajaib'an..tapi..ini kisah kesedaran..
setelah mendapati kelemahan dalam satu2 subjek..:
 -ditambah usaha yang lebih dan penumpuan kepada subjek tersebut..
 -banyakkan baca 'bahasa' berkaitan..
 -buat pembetulan setiap kesalahan
 -walaupun tak faham dalam kelas..elakkan tido...elakkan 'berbual'...(ramai la jugak yang tergoda dgn hasutan syaitan..)..mase tu, aku cuba jugak fahamkan..
sebab teringat kisah dulu masa SMA..

* takdelah faham sangat belajar Adab Nusus..tapi, berkat dengar dan penumpuan sepenuhnya dalam kelas..Allah bantu jugak  untuk jawab...jadi, tergolonglah dalam pelajar 'LULUS' masa ni.. Syukur sangat...dan syukur dapat lulus. sebab ada dalam 5 hingga 10 orang je kot yang lulus daripada 90 orang...disebabkan Insya' atau Adab tak lulus.. macam pelik..Insya'? erm....mesti ada kesilapan penandaan dan pemarkahan... Tapi, pihak sekolah tak boleh buat apa, setelah gi ke jabatan berkenaan, begitu jugalah keputusannya... majoriti batch'06 amik semula (tampal subjek SMA dan buat SMA) masa dah dekat ngan SPM.. akademik dan arab yang saling 'bergaduh' dah jadi kebiasaan di sekolah-sekolah Arab...

kami hanya mampu mendengar bantahan-bantahan tersebut...apa yang penting, semua dah boleh fikir apa yang tebaik untu masa hadapan.. guru-guru hanya memberikan pandangan dan pilihan.
 ......

Seterusnya belajar dalam silibus STAM...menanti dan menanti..kelemahan dibaiki...dan Alhamdulillah..


* Memang keputusan istikharah bukan sahaja bersandarkan kepada mimpi semata-mata..bukan kepada kecenderungan semata-mata..tetapi, kita cuba memikirkan secara rasionalnya dengan sebaiknya .*

Jadi, cuba sedaya me'neutral'kan segala perasaan dan bia'h ketika hendak membuat keputusan untuk ke DQ atau universiti .


Perasaan dan 'rasa' seorang emak itu lebih mendahului buat si anak. Bila mak kata, 'tunggu je U..'
mak pun pernah cakap, di suatu ketika aku yakin akan dapat UTM, Skudai...lalu aku beritahu mak, :
'erm, nanti dapat UTM senang la sikit Icak nak balik...'
mak: 'belum tau lagi. mane lah tau dapat duduk KL..'
'alah...mak jangan la doakan orang duk jauh..orang nak selalu balik... :( '
mak:'bukan doa, kan tu semua belum tau lagi..'


masa ni, dah tak seceria dan tak duduk diam..entah dapat entah tidak U...

Sahabat-sahabat dari anak Johor DQ, cuba memberikan semangat tika aku keliru membuat keputusan..aku menceritakan punca2 tersebut..mereka sanggup menelefon dari jauh. macam mana mereka tau aku dapat DQ? (owh...ada slip senarai pelajar yang mereka update..)

dan akhirnya...

'menangis' lagi...sebab macam 'tak rela' untuk pulangkan semula 'kertas perjanjian dan akuan DQ'..(tak masuk lah ke sana...
macam kelakar..tapi inilah realiti. dalam masa yang sama cuba pupuk redha dan sabar. sebab, seorang muslim yang sabar dan redha ketika ditimpa ujian (keinginan tak seiring ketentuan), akan ada balasan baik di sisi Allah. Allah..." Nisa' , Yakinlah ! ! !"

Ustaz nazri pun pernah cakap, masa 2,3 hari sebelum keputusan UPU dikeluarkan..
'enti nanti kalau masuk UIA, sambunglah lagi tahfiz..'
tau tak, masa ni belum dapat keputusan tau..
aku jadi tercengang...'Ustaz, belum lagi dapat keputusan UPU. kenapa ustaz cakap saya dapat UIA plak?'
'eh, yeke...entah. macam dapat UIA je...' ustaz kata cam tu.

Ustaz lagi sorang kata , " Nisa', nanti kalau dapat masuk UIA, sama la ngan adik ustaz. adik ustaz ada kat sana. Dia amik  Law.."

Wahai Ustaz2 yang dirahmati Allah..'rasa' kalian itu sangat lah berkaitan dengan hidupku...keluarnya keputusan UPU hanya membuatkan aku 'ketawa' ..mana tak nya..apa yang mereka cakap sebelum ni jadi kenyataan...Maha Suci Allah..

MOga dengan jalan yang dipilih, ada pebagai perkara baru yang kuperoleh...
 ---------------------------------------------

surat dan segala urusan pembayaran UIA dibantu oleh ahli kelurga, jiran, sahabat dan lain2.
surat tawaran uia takde pun sampai kat umah...sedih giler..kawan2 yg dapat U lain cam USIM UUM UDM UTM...semua ada surat..plak tu Bahasa Melayu...aku? tak depun...nak tengok..pi lah tengok kat internet..baca banyak kali..ada banyak yang aku tak faham..So, mintak tolong kat abang ipar (abg Samad) translate apa yang UIA suh masa tu...

haha...
Rupanya..
nanti Taaruf Week..bawak kain warna putih..tudung putih...

Buat akaun Bank Muamalat...ni, gi ngan arwah abah n abang2 aku...Bank Muamalat kat Kota Tinggi takde ye...Kat Kulai mmg ada, tapi tak tau kat belah mana dia duduk..


Kami ke Johor (JB)..Abang Juki kat sana..dia tau lah kedudukan bank kat mana. Ayun (abg no.2) bawakkan ke sana. Kan abah dah tak larat... tapi abah nak ikut..abah nak uruskan apa tah masa tu, tak ingat...
ingat lagi, hari tu hari Jumaat.. Sabtu dah gi Pontian..daftar bile ye??
abg Juki amik aku bersama mak, abah..gi umah K.Long..abah yang betul2 semangat masa ni...kenapa singgah Pontian? sebab nak amik beg tarik..dan transit situ, biar dekat sikit nak ke Muar. Abah perlu rehat yang banyak.. Abah masa ni betul2 kuatkan hati nak ikut...
Takdir ALLAH...sampai je kat umah Kak Long...Abah kepenatan..kakinya minta diurut...sampai ke petang hari, nak transit ke Muar pulak...(umah Kak Awa..)..aku gerak ngan abang Juki je. Sedih la jugak..Mak Abah tak dapat hantar masuk U kali pertama....
Masa tu, tabahkan muka...(tak mau nangiss...) biar abah tak sedih sebab tak dapat hantar. 'InsyaAllah, Abah boleh gi nanti kalau icak Konvo' (tapi, kenapa seolah kata-kata tu tak kuat tertanam dalam hati. kenapa hati rasa....sempat tak abah tengok aku konvo??...)

Bermalam di Muar, Perjalanan ke Gombak dipandu arah oleh panggilan ke talian pak-cik2 (abg2 Rahmah)...Rahmah pun dapat UIA..sejak duk Maahad..kami dah satu sekolah..skang satu U plak ... Abang Samad memang la dah selalu kat KL..tapi selalu kawasan UKM la.. UIA tak tau sangat... dalam keta masa tu cume 3 orang je. bercampur-baur perasaan masa tu...ada suka, berdebar, sedih, entah apa lagi....Realitinya, aku ke UIA tanpa mak dan abah. Syukur dan syukur,  masih ada ahli keluarga peneman.. dengarnya, ada jugak rakan-rakan yang hanya menumpang jirannya (jiran pun dapat  UIA), keluarga mereka tak dapat mengiringi...




Tu semua tak penting sangat..yang penting...belajar sungguh2...kaut segala ilmu dan kecemerlangan hidup....aku cuba lagi menguatkan diri..

Hujansakinah : kejayaan yang ditempa bukan hanya dengan satu usaha yang kecil. berusahalah secara berterusan tanpa ada jemu. biarlah kejemuan pada 'kemalasan' lahir dari insan ini. jemu dan penat untuk melakukan kejahatan.


No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...