AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Saturday, June 25, 2011

PENA 74 : Saya dan anda

Salam Sabtu..huhu..Selalunya salam Isnin..Eh..yeke! selalunya Salam Jumaat la....

SABTU

























































































































































Cuba lihat gambar di sebelah, ada Quran terkecil... gambar diZoOm. gambar ni telah diambil dari dalam Perpustakaan al-Hikmah UIAM, Gombak. ada pameran2 di level 2. Teringat Quran kecik yang dulunya atuk pernah simpan.
Apa tujuan ambil? Sebab unik. terfikir, ada yang mampu membacanya ke? Apa tujuan Quran kecik ni ditulis? (mungkin ada sebab dan sejarahnya saya tak tahu).



Masa ni, ngah cari bahan-bahan untuk memenuhi resepi belajar. buat makanan biasa sebagai penuntut.
Bahas (Assignment) untuk AAP. Semangat berbeza bila pergi ke perpustakaan. Tengok pelajar-pelajar master dan PHD yang tekun membaca bahan-bahan penulisan mereka. Saya pun jadi semangat. Tekun dalam buat sesuatu tu, sangat penting. Ia juga dituntut dalam kehidupan seorang muslim. Kadang, kita perlu cari tempat dan suasana yang dapat membantu kita merasai dan menghayati apa yang kita lakukan. [Lebih kepada selalunya, bukan kadang-kadang..hehe].

Pelajar Puteri...Bersama Ustaz Abdun
Pengalaman buat bahas kali ni berbeza sedikit, sebab, sebelum dihantar (taslim) , kami Wajib menyemak bersama ustaz. Hendaklah dibetulkan mana yang salah dan kurang kesesuaian...Tak lupa juga, tajuk bahas yang kami cari pun hendaklah dikomen juga oleh ustaz.  Sedikit-sebanyak, perkara ni memberikan motivasi untuk menyambung lagi pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Sebenarnya, ada hasrat hati nak belajar dgn lebih lanjut bab penulisan ni. Tapi, tak tahulah, mampu dan daya tak. Belajar memang perlukan banyak kesabaran. Alah, tapi, macam mana ye dengan cuti semester 2 bulan ni??? Puasa dan Raya... [Wajibkan diri membaca pelbagai bahan bacaan sama ada Soft Copy atau Hard Copy] ...Bila ada azam, jalan kita tak la kucar-kacir. ye tak?(sekurang-kurangnya ada azam)
Nak kerja? Belum tentu lagi. Kelihatannya, kebarangkalian untuk berada di rumah, lebih besar.

Muhammad Ismail, Besar dah...:)



Haza min fadhli Robbi....
Dengan izin-Nya, dapat 3 orang khalifah Allah...(anak saudara) daripada kakak no.2 (Arbayah pada akhir Mei) Muhammad Soleh, kakak no.3 (Siti Salwana pada awal Jun) Nur Sayyidah Syafiah , dan abang no4 (Pertengahan Jun). Lupe nak amik gambar baby tu....
Bertambah ahli keluarga kami, semoga zuriat ini soleh solehah terdidik dalam tarbiah Allah. Syukur saya, sebab bertambah zuriat mereka . Dekat-dekat pula umur mereka, Sebab mak ayah mereka pun umur lebih kurang , jarak dua tahun je masing-masing dalam keluarga kecuali umur saya bersama kakak dan adik-adik agak berbeza.
Dia pun nak baca jugak...Sains angkasa lak tue...
Bila balik Muar...atau balik ke Kota Tinggi, merasakan cepatnya masa berlalu... "Cepatnya anak-anak ni besar. dah pandai bercakap, pandai berjalan berlari...". Kekangan masa bukan alasan untuk kita beramah-mesra bersama keluarga di kejauhan mata. Ada teknologi kita manfaat bersama. Telefon, internet...yang jauh kita rapatkan. yang dekat kita mesrakan..(eh, apa tah..macam gitu ea ayatnya..)
Umur saya semakin bertambah, apa yang telah saya sumbangkan buat dunia???





Agak-agak gambar di atas ni,  kat mana??
Em, sahabat sowang ni.....baik giler...Allah saja yang dapat membalas segala kebaikannya. Jazakillahu khoiran. Yang paling penting, bila saya sakit ke, lapar ke,  dll, dia tolong jaga saya. Dia yang "tolong risaukan".
Dah macam Mak plak.. ni, Mak Versi UIA la... Tak semua orang dapat kawan sebaik ni. Saya ni je yang belum pandai menghargai. Ya ALLAH, ajarkan saya pandai menghargai setiap kurniaan-Mu ya Allah.
Semoga persahabatan ini juga menjadi saksi di sana. Mohon Maaf segala kekurangan dan kesilapan saya ye, Cik..

Dia pernah kata : "nanti kalau ada calon, tolong hantar kat aku dulu, biar aku bagi dia check list pe yang ko suka dan tak suka.. Kalau dia takde kreteria yang ko nak, aku cakap elok-elok untuk tolak...." haha, lawak giler, Mak aih, sampai ke calon2 dia leh nak arrange kan ek...
Dia tolong fahamkan apa yang saya beri faham. Faham-faham sudah ~~~`-`)v



ni plak ubat Mak beri lepas mengadu skang ni jadi tak tahan kulit dengan macam-macam keadaan. (ni mak betul ar, Halimah binti Ngadi..) Mak belikan kat homoephati. Terima kasih, mak. Ni, kawan pun tolong marah2kan mana2 yang tak leh makan dan kena pantang
Skang ni pulak ngah berpantang minuman yang sejuk dan tak elok untuk tekak dan suara . Jumpa doktor, diberi antibiotik, datang pula sakit yang lain, Sabar je...Jumpa dokor lagi, bagi penghapus ubat antibiotik ni. Kebarangkalian, perut tak tahan ngah dos ubat tu. Allah....ya Syafi...
Panjang la jugak masa nak baik ni. ada dah dalam dua minggu.

cadangan untuk berubat dan mengatasi batuk sudah diikhtiar :
a) Madu. First choice.
b) Air suam dan air masak diminum banyak.
c) Jumpa doktor, minum ubat batuk dan pil sakit tekak
d) Air Asam jawa pesanan pak cik teksi yang prihatin.
{boleh plak ek, dia kata saya gi Karaoke, sebab tu suara serak...Pak cik ni...tak baik tau..}
e) Teh Hijau (dikenali Green Tea) minum di Nescafe Uia
f) Air yogurt Bliss untuk buang antibiotik lama
g) Madu lagi...


 Boleh plak Cik Saidah cakap ubat batuk tu sedap. Mana sedap :p . Pahit ar. minum tu kena malam je, nanti ngantuk. dah lah tak minum pun mengantuk, jadi ambil pil siang untuk batuk tu. bertambah2 la pembelian mentos paling pedas dan dingin.
Akhirnya, saya hentikan makan ubat klinik .
Usaha itu perlu !!! Sabar nisa' !

Dalam kelelahan dan sihat nak sihat ni, saya masih berkesempatan untuk lebih mengenali diri dengan SDS....jumpe kak Uswah. I'm the Persuaders and Helper ! ! ! [ini berdasarkan minat-minat saya tu lah]..Bagus perkara ni, kita akan menumpukan kepada kelebihan kita untuk meningkatkan diri. Cakap ngan dia ngan bahasa melayu je, komunikasi ngan BI or BA, cam tunggang-langgang... :( Seb bek dia faham.



Kelas akhir ngan Ustaz Habeeb. Sleu Arab.

Oreo Arab dibeli ketika menyertai Konvensyen alFatih


-
Belajar History ngan Kak Kimah ngan Kak Najwa, saya tak tahan bila dah kul 12..saya pun tidur..tapi, masuk pe yang diorang bincang dalam tidur saya. haha..Soalan bercambah kepada ummat sekarang? kalau orang dulu sibuk nak buat sesuatu dan bagaimana mereka boleh terfikir untuk buat bangunan dan bina logam yang pelbagai jenis??
 
-jawapan logik saya: mereka rajin berusaha, cuba tengok, mereka korek tanah buat sesuatu dan berusaha menjadikan gangsa dll...usahanya ada. walaupun
mereka tu bukan beragama Islam , janji ALLAH tetap jalan, " Barangsiapa berusaha, Allah beri ganjarannya" .  Allah juga yang MengILHAMkan agar mereka buat ini dan ini. Allah nak tunjukkan sesuatu tamadun tu berkembang dan bergerak sedikit demi sedikit agar manusia dapat berfikir dan mengambil pengajaran daripadanya. Boleh jadi, jika ALLAH berikan sekelepuk /  sekaligus sesebuah negara berteknologi----> manusia jadi lupa diri dan tak menghargai. 
 
Jika kita lihat sekarang, teknologi yang sudah ada bermacam-macam dan canggih ke sana-sini, tapi, kenapa sebuah negara yang punyai manusia yang berkemahiran dan berkebolehan, negaranya tak membangun atau negara yang membangun tapi gejala sosial semakin menjadi-jadi ??? 
 
-faktor sistem negara yang digunakan (eksploitasi orang bawahan...)
-rakyat miskin tak dipeduli, lebih mengajar majunya bangunan dalam negara bukan bangunan rakyat
-manusia itu sendiri yang tidak mahu menuju kepada bertamadun


~ilmu itu penting agar sejarah takkan berulang~

Biskut Tiger yg digemari bersama kaya pandan...nyum nyum... teman sebelum belajar dan sarapan

La tahzan...ada dijual di Kiosk Hafsa.. dulu, ada jugak kat female mosque. Semoga yang makan ni tak bersedih ye..haha~

Eh, bangunan Celpad dah lain....dicat baru..masa ni nak hantar keje sekolah kat bilik ust. Abdurrahman






Akhir Kalam....

Selamat menempuhi peperiksaan. kepada kawan-kawan yang mengambil semester pendek ni. ukirkan kenangan terindah sebelum bercuti ni ye....K. Salam.

Kat umah nanti :

-tolong mak ayah masing-masing walau dengan sekecil2 perkara...contohnya gi buangkan sampah...
kan anak yang baik tu, berbakti pada ibu bapa. Walau sedikit, pasti mereka suka
-tolong juga perkara yang berat. yang anda mampu dan berkebolehan.
-tolonglah apa-apa yang boleh saya dan anda tolong untuk meringankan kerja orang...kalau ada anak saudara tolong dijaga, ada adik ditunjuk ajar pelajaran, ada keluarga diambil berat...

Benda ringkas, tapi tak ramai yang dapat buat sebab terlepas pandang. Sibuk perkara dan program lain, Keluarga yang utama.


 ~Siapa yang mengenali diri, dia mengenali Penciptanya ~
kalau ada sesiap yang nak buat SDS ni, (lihat kelebihan melalui pekerjaan yang diminati, kemahiran, hobi dan lain-lain) anda boleh pergi ke :

*Alumni and Career Services Division 8.00am-5.00pm Monday-Friday
atau ke
* SLEU 26/6/2011 9.00pg-4.00pm>



Jaga DIRI, Jaga HATI, Jaga-jaga dengan hati ! ! ! :)

1 comment:

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...