AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Monday, November 28, 2011

PENA 82 : Kuatkanlah !

Cuaca cerah di sekitar Puteri Menangis , angin bertiup berzikir kepada pencipta  ,  manusia terus bernafas selagi takdir menukilkan dalam buku hayat umurnya .

Sebaik bangun dari tidur, kita diajar bersyukur kepada Tuhan yang menghidupkan dan mematikan , diucapkan dalam doa dan amalan , bersyukur masih dihidupkan untuk menunaikan kewajipan sebagai khalifah , menegakkan kalimah hak di atas muka bumi-Nya, menyumbang tenaga sedaya mungkin ke jalan yang diredhai .



Pagi ini , dia rasa tak bermaya . Alhamdulillah, kesihatannya agak stabil minggu ini tetapi , dia tidak tahu apakah punca masalah ngantuk terlampau tidak mengira waktu.

Memang ada yang mengatakan, jika mengantuk, tidur sahaja ubatnya. Ada pula pepatah, ' orang mengantuk disorongkan bantal ' yang membawa makna : perasaan gembira setelah mendapat apa yang didamkan .

Mengantuk dan lesu mendatangkan banyak masalah , terutamanya menghilangkan fokus pada pekerjaan, tidak dapat memberikan yang terbaik pada setiap tugasan, mudah lupa apa yang dilakukan, rasa gembira dan seronok dalam menyumbang sesuatu seolah-olah ditarik...

itu satu nikmat yang hilang...ALLAH...


Tetapi, banyak lagi nikmat Allah yang wajib kita ladeni dan syukuri . 'Mana satu nikmat Allah yang telah kamu dustakan? '

Nikmat Iman dan Islam sangat berharga bagi seorang Muslim.
Sambil saya menulis ini , ia juga membangkitkan semangat untuk terus bangkit , tak duduk di takuk yang lama ,  bak kata ahli hikmah : orang yang berjaya adalah orang yang bangun setelah dia jatuh . kata-kata lain pula ; seorang mukmin itu tidak jatuh dua kali pada tempat yang sama .
-maksud yang boleh kita ertikan di sini adalah , perbaiki diri agar masalah yang sama tidak berulang .

-hmm,  masalah mengantuk ni ada tak kaitan dengan benda alah yang tertulis ni.?.

dia rasa penat yang amat. bahunya seolah memikul beban yang berat. sudah selesai kerja sekolah, tapi, apa lagi yang tak selesai.

Allah, andai dosa-dosa penyebab rasa hazn ini, maka ampunilah segala dosa...
dosa seorang mukmin ibarat sebuah gunung , dosa seorang munafik ibarat seekor lalat yang menghinggap pada hidungnya...semoga kita semua dijauhkan , daripada sifat-sifat munafik (apabila dia bercakap dia berbohong, apabila dia berjanji dia mungkiri dan apabila diberi amanah dia khianati...)

Allah, andai amanah penyebab rasa lelah ini, maka bantulah meringankan serta memudahkan segala urusan , biarkan hamba berehat di waktu yang sepatutnya di sana kelak .

Allah, andai masalah lain datang yang bukan dalam pengetahuan hamba, maka bantulah hamba-Mu untuk menangkisnya, lindungilah diri hamba daripada segala gangguan serta kejahatan seluruh makhluk dengan berkat kalimah-Mu yang sempurna...



Lalu berusahalah menenangkan diri dengan :


A) kalau kita buat ibadah sunat , Allah yang akan menjadi telinga, mata, hati dan kaki kita serta segalanya mendapat ilham drp ALLAH TAALA.
*solat sunat, zikrullah, sedekah sunat, baca Quran, beriltizam dgn perkara-perkara sunnah
B) saya cinta kepada nabi saya selawat kepadaa Nabi
-Allahumma solli a'la muhammad
-sollallahua'laihiwasallam
-solatullahia'laih

C) saya cinta Allah
-sy bacakan surah al-ikhlas selalu, ia menjelaskan keesaan Allah..sifat-sifat Allah, ubudiyyah kita..serta rububiyyah Allah Taala.

D) kalau kita cinta Allah , kita tak perlu gusar apa saja perlakuan manusia keapda kita :
al-Maidah : 51

5:51

yuhibbuhum...
kasih sayang dengan orang beriman : >>tegas kpd org kafir

berjihad kepada Allah dengan segala apa yang mereka ada
melakukan perkara2 sunat
..وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل نعم المولى ونعم النصير
tak takut orang mencela kepada kebaikan
banyak membaca surah al-Ikhlas

(( Sedikit selingan penulisan motivasi yang dahulu pabila mendengar ceramah ustaz))
 moga-moga Allah memberikan kelebihan istiqamah ke dalam diri kita semua .

No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...