AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Monday, November 28, 2011

PENA 83 : Petang mengimbau kenangan


Langit hari itu nampak cerah . Sambil menanti kereta dipenuhi penumpang yang ingin bertandang ke rumah pengantin sepupu di Felda Kledang .
Sebelum bergerak jauh , kereta dipandu kakak ke rumah jiran di bawah sana (rumah Pitem dan Fida') menziarahi bakal tetamu Allah pada tahun 1423 H.
Jemputan kenduri buat seluruh ahli keluarga, terasa sangat akrab dan mesra , memandangkan adik Asyraf berkawan dengan Fida' manakala abang Azmi berkawan dengan Fikri. (gunakan nama sebenar mereka.)
Tapi , rancangan kami untuk terus ke destinasi tergendala setelah kereta kami ternampak kereta parking di hadapan rumah musafir dari Kluang-Kota Tinggi, Cik Abd Razak (adik abah), tak sempat kami jumpa di Aidilfitri, jumpa lagi dalam Syawal terakhir. Alhamdulillah.
Lalu cuba lagi untuk terus ke sana bersama mereka, lalu terserempak pula dengan kereta
Melaka-Pontian-Kota Tinggi , anak-anak saudara , kami berpatah balik ke rumah dan akhirnya bergerak setelah solat Zuhur.
Segalanya perancangan Allah .


gambar ni special, sebab mak yang suruh ambil jadikan kenangan-jarang sekali arahan tersebut :)
 Setelah seminggu beraya , muslimat pula mengadakan marhaban atau baraan . Meriahnya pabila selawat bergema di setiap rumah . Tujuan ziarah bukan untuk makan, kuih-muih sahaja yang terhidang sudah mencukupkan dan jika ada rezeki lebih, dihidangkan menu tambahan lain , tujuan sebenar untuk merapatkan ukhuwwah sesama ahli blok serta menziarahi ahli-ahli yang sudah uzur dan tak berupaya agar mereka rasa diingati dan diambil berat, yang menziarahi pula menyedarkan diri bahawa bila-bila masa sahaja Allah menarik nikmat sihat digantikan dengan ujian sakit sebelum menempuh ajal .



gambar ni dah lama sangat . ketika ini penulis di darjah lima bersama kak Saadah dan adik Asyraf di Sek. Kebangsaan . Abang Johari masih belajar di MARSAH atau mengajar di Darul Ulum , kak Arniza belajar di Maahad Johor.  
Raya haji waktu ni di Belungkor, oleh kerana semua pulang ke rumah dan ada tetamu yang hadir dari Universiti Malaya, mualaf Sabah dan Sarawak merangkap anak angkat keluarga ketika itu, kami meraikan kehadiran mereka ke tempat yang kami sendiri tak pernah jejaki . (tapi, mak abah dah pernah pergi la waktu dulu).
 Kak Salwana dan Kak Arbayah yang selalu bawa kawan muallaf masa mereka menuntut di sana . masa tu kecil lagi, tak berapa ingat . waktu tu juga saya rasa seornok belajar di Universiti, nanti boleh bawa kawan-kawan lain negeri .


 di rumah Kak Long (Jamaliah) dan Abang Salam. budak berdua tu baru balik sekolah ganti Sabtu bersama kawannya, Hidayah . Masa ni baru lepas jumpa doktor kat bandar Pontian .
Petang tu balik lalu jambatan Telok Sengat, best sangat :)

Aisyah tarik baju Nadia sebab nak tengok ke bawah tapi cam ngeri-ngeri gitu.


Tempat selalu kami lawati (Mydin Melaka) bila jejak ke Melaka .
Setelah penat berhari raya di Muar selama 3hari , kami meneruskan perjalanan ke Melaka .
Dalam perjalanan raya , masih sihat Alhamdulillah , siap merakamkan video dengan Tok Jamaa'on berselawat dan membacakan doa sempena ingatan dan telingan penulis yang selalu terngiang-ngiang suara Tok Ngadi mengalunkan ;
tak mengira waktu, sehinggakan jiran kenal akan suara atuk .
Doa-doa atuk juga panjang , kadang-kadang habis semua buku kosong ditulis sejarah zaman dahulu terutamanya ketika Jepun menyerang, peristiwa-peristiwa yang bercampur-aduk, dan sudah maklum tulisannya dalam Jawi -ini menurut kak Saadah yang dulu rajin menilik apa yang atuk tulis .

Tok Jamaa'on menceritakan zaman mudanya dahulu kagum dengan Allahyarham Tok Haji , selawat yang digabungkan dengan kompang menjadi adat hingga kini dan tradisi di Kampung sekitar Air Hitam Muar, kini giliran Tok Jamaa'on pula untuk mewariskan lagu-lagu tersebut .

Jika duduk dengan mereka, terserlah segala ilmu yang tak terjangka. Ilmu di sekolah moden tak berapa mendalam berbanding di sekolah pondok. Tok Jamaa'on pernah belajar di Singapura dan beberapa ketika itu baru menetap di Johor kerana pada zaman dahulu Johor dan Singapura masih di bawah satu jajahan .

Waktu yang singkat itu dapat saya manfaatkan sebaiknya , kami meminta nasihat agar terus tenang dalam hidup; pesannya , amalkanlah selalu ayat-ayat Quran dan selawat berdoa memohon perlindungan Allah kerana kita tidak pengakhiran hidup kita nanti bagaimana . pesanannya walaupun kita sedia maklum, tapi manusia itu snediri sememangnya wajib diingatkan .
Perbualan ini berlangsung dalam Bahasa Melayu di atas permintaan penulis sendiri, hanya bila atuk berbual dengan Emak sahaja berlangsung di dalam Bahasa Jawa .

Kami anak-anak di bawah bilangan lima hingga dua belas hanya tahu cuma sedikit bahasa jawa serta dilanjutkan nanti dengan 'ino iki we teko nguyu, tersenyum buat ku seneng' (terjemahan : hari ini kau datang riang tersenyum buat ku senang). wahai adik-beradik sekalian, kenangan yang melucukan .

Saya diingatkan oleh Tok Haji agar mendalami bahasa Jawa, jika tidak siapa lagi bakal pewaris bahasa untuk generasi kita? waktu itu saya di tingkatan empat, beliau tanya saya tahu atau tidak akan bahasa Jawa .

 Mak kata, ramai lagi saudara-mara sebelah Nyaie di Indonesia kerana zaman dahulu yang sempat mengikut ke Tanah Melayu hanya sebahagian daripada adik beradik Nyaie. begitulah serba-sedikit cerita yang saya ingat .
memang ada impian di jiwa saya ini ingin menjejak ke seberang sambil menemukan salasilah keluarga , berkemungkinan besar sebahagian besarnya kiai atau mengajarkan agama kerana latar belakang moyang belajar pondok. Allahumma ameen, moga menjadi penerus pewaris Nabi dan terjaga oleh Allah .



 waktu menyempatkan diri mendengar dialog di antara Islam-Kristian , 10.30pg-1.00tghri, waku kelas Islamic Ethics , Ustaz Dr.Ismail Mamat tak hadir kerana ada ahli keluarga beliau yang meninggal dunia .
majlis dirasmikan oleh mantan perdana menteri Pak Lah (Abdullah Hj Ahmad Badawi).
Hujah Kristian dapat disangkal oleh hujah-hujah Ilmuwan Islam, kebanyakan pensyarah kuliyyah Usuluddin dan Perbandingan Agama, saya kagum dengan mereka, satu hari kelak akan bertebaran ilmuwan seperti ini yang berkualiti , bukanlah seperti buih-buih di lautan tetapi berharga bak mutiara di lautan dalam . amin.


HUJANSAKINAH  : isikan masa yang lapang dengan aktiviti bermanfaat , pastikan ia boleh dijawab di akhirat bila soalan (bagaimana masa anda digunakan?) dapat dijawab dengan jawapan  yang tepat .

Bila kita ingat akhirat, kita mudah jauh daripada perkara sia-sia dan tiada manfaat, melihat perkara utama dan menuju bahagia dan redha-Nya di dunia dna akhirat .

No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...