AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Friday, April 9, 2010

PENA 2: Debaran

Salam terus dihulurkan melalui 'hujan sakinah' ini.

debaran yang hadir sejak akhir-akhir ini tak tau dari mana...
nak kata exam lagi, baru je mlm tadi habis. debaran sebab apa lagi ye?

Bila hati begini, macam-macam MUHASABAH yang hadir..antaranya:
1) dah nak mati agaknya, dah bersiap belum?
2) dosa apa yang aku buat, kifarah agaknya?
3) tahap kesihatan yang makin 'kureng' ker? mkin umur bertambah, tanpa disedari 'terabai' kesihatan?

yakinlah, memang "hati milik ilahi" . yer lah, walaupun anda punyai wang sebanyak manapun, rumah sebesar manapun, anak-anak yang ramai mana pun, kecemerlangan sehebat mana pun, kalau Allah tak izinkan 'ketenangan' singgah dalam hati, apa yang anda boleh buat. ketenangan tak boleh dibeli, ketenangan perlu dicari. Macam mana? pohonlah 'hujan sakinah' kepada Robbmu akan membasahi tanah kontang hatimu. moga subur kembali.

Langkah-langkah tercipta, bila hati menyimpul perubahan yang padu:
1) perbanyakkan selawat
2) jauhi yang lagho(sia-sia)
3) hisab diri (ada wat salah dgn orang sekeliling tak?)
4) wajibkan setiap hari baca al-Quran. makin tingkatkan usaha, bukan sentiasa selesa di zon yang sama_daripada baca sahaja kepada memahami tafsiran ayat, kemudian diikuti dalam amalan seharian, tambah lagi usaha mengingat ayat-ayat indah itu dengan sebaik-baiknya.
5) sedekah. walau tak mampu sedekah byk mane pun, cube membiasakan diri dari sedikit demi sedikit, kalau tak mampu jugak? sedekahkan lah al-fatihah dan doa buat insan sekeliling. Hati bertaut kerana dalaman.
6) terapi solat. bukan sahaja dengan solat fardhu, ditambah pula dengan solat-solat sunat. yelah, kalau anda bekerja nak kumpul duit..ditambah pula dgn 'overtime' , cari plak kerja-kerja part time, hasilnya = anda sendiri yg lihat. berbaloi jugak kan. kita solat + amalan sampingan= reward untuk akhirat.

*p/s: buka sedikit bahgian 'pakaian' yang tersembunyi dan kotor itu, cucikan dengan 'clorox' taubat, rendam lama2 sedikit biar tahi-tahi lalat dosa tu dapat dihilangkan, hilangkan bau 'clorox' tue dengan amal kebajikan+ ihsan+ redha, jemurlah balik 'pakaian' tu di bawah mentari muhasabah dan kesedaran. biar cepat kering dan tercapai tujuannnya.

No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...