AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Monday, January 3, 2011

PENA 46: Pandangan mereka





'cerita..kisah anak remaja...'

masing-masing memandang dari sudut berbeza

betul tak?

tapi...aku tengok, sejak akhir-akhir ni

semua pandangan mereka

sama je..

Kenapa ea?

huhu..yelah

sebab semua kata..

"Nisa' dah tembam.."

"Nisa' makin semangat nampak.."

pergilah mana-manapun..

semua cakap gitu



Emak dan Kak Long yang hari tu balik Haji pun cakap benda yang sama

mestilah mereka pelik, baru je tinggalkan beberapa bulan..



dah jadi lain..

hehe..

takpelah, asalkan tak sakit dan kurangkan rasa sakit..

Gastrik ke...Sakit kepala ke..Masuk angin keluar asap ke..

tolak tepi dulu..

pilih makanan berkhasiat..


Nak tau apa punca ketembaman pipi cik Ayu ni?

semestinya..

1. di waktu cuti sekolah UIA..

duduk sama-sama ngan anak-anak sedara..

aku makan, diorang nak makan. bila dah ditambahkan, tak mau pulak.

aku dah kenyang dan diorang tak mau, maka cik Ayu ni la yang kena peghabih semua.


2.ditambah pulak..waktu cuti tu hampir benar dengan Hari Aidiladha..

ketiadaan Emak dan Kak Long di sisi sememangnya meragut segala selera kami adik-beradik

Oleh kerana, selera takde..

Makanan yang terhidang di depan mata semua kami bedal

Sebab kan 'takde selera'

Kesannya..apa yang kami makan tak rasa KENYANG...

air tangan mak yang kami rindui...

Semua ahli keluarga makin comel dan tembam.

terkejutlah Mak dan Kak Long melihat perubahan kami.

Bukan kerana 'bahagia'..

tapi, kerana kami 'sengsara' bila kurang anggota badan keluarga...

bukan tak rela dan tak suka mereka tunaikan Fardhu Kelima..

Cuma sebab tak terbiasa...

huhu...

Takpe, itulah tanda kita saling memerlukan..

itu satu tanda bukti kita saling menyayangi..

Cuma kadangkala kita segan nak pamerkan..

bila dah berjauhan

baru terbukti segala...



3. lawatan untuk Sem 1 10/11...ke arah utara.

kali ke-2 setelah pergi ke Baling pada sem 3.08/09.

setiap perhentian bersama kak Syifa' mesti dia belanja makanan baru.

menu baru yang sebelum ni lum pernah rasa.

boleh dikatakan, malam mesti kami makan.

setelah penat berjalan.

2 kali setiap makan malam.

pertama: makan Pizza Radix..pastu gi makan Mee Kari Udang kat pantai

kedua: makan Laksa Telok Kechai(betol tak ejaannya?) pastu tambah makan Nasi dan seafood..

sebab apa makan dua kali..?

sebab cik Ayu tak rase apa pun makan Laksa..Lau tak makan nasi..

rasanya macam makan kuah Maggie Cendawan...

setelah meyumbat Nasi, barulah lega..

impian nak makan nasi ngan telur goreng kat uma kak Syifa' dimatikan segera.

sebab dah makan nasi kat tempat seafood tu.

Orang gastrik tak boleh makan langkau waktu.

kalau waktu tu lapar, makan je la apa yang ada depan mata.



4.Sebabnya lagi adalah ...

suke makan Jajan cuti-cuti ari tu...

Jajan....tau tak apa

erm, yang panggil chekedis, kopok, apa lagi?

em, patut la ada ustaz aku marah bila tau aku suka makan kopok.

yelah, "dia tanya 'Nisa' suka makan kopok ye?"

aku jawablah : "a'ah"

rupanya, orang utara maksudkan kopok tu adalah "jajan" bagi aku.

Tapi, bagi aku plak kopok yang aku suke makan tu adalah..

keropok ikan..(keropok yang kat Kelantan tu..)

erm,,tulah masalah membahasakan sesuatu dengan nama berbeza.

Lau aritu, aku tak gi musafir,

mungkin sampai skang aku tak tau nape ustaz marah aku makan kopok.

huuhuu..lawak beno.

Bukti unik dan padahnya bahasa bila salah faham.ngeh ngeh ngeh..


sebenarnya, kata-kata ni biasa aku dengar bila mula naik semester.

terutama sekali Ustazah aku yang mesti dia akan cakap aku ni makin tembam.

Aku tak kisah pun. kenapa?

yelah, comel pe tembam ni. macam budak-budak kecil yang senang nak tarik pipi diowang. hak hak..


perkara pertama yang Mastura [ sahabat sekolah Kebangsaan yang bakal jadi wartawan TV3]

adalah menarik pipi aku.

Perkh, ketembaman yang nyata.

perkara pertama aku cakap kat Mak masa aku peluk Mak kat Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai...

"eh, Mak makin kurus? Mak tengoklah Mak, anak-anak Mak sume makin 'bahagia'.." mak senyum je.

perkara pertama yang kak HusnaMaab cakap setelah sekian lama tak bersua

"dik, makin tembam ye,kamu"


semua itu sebagai bukti, Nisa' makin sihat atau sebaliknya??


bukannya apa..

aku pelik, dah kali kedua ni aku tak boleh derma darah..

selalunya ok je.

apa kes?


sekarang ni plak rasa semacam je ...

dingin sampai ke ubun-ubun...

Wah...tiba-tiba teringat tanda-tanda - - - -

satu ingatan tu..



tahap fokus pun makin berkurangan

entah kena wat pe lagi...



jumpe kaunselor pun sudah

kat booth aritu..

walaupun ari tu dah pi wat bekam...

makanan sunnah juga cuba diamalkan

herba pe yang patut pun turut ditelan...



"Nisa', cubalah uruskan pemikiran Nisa' tu ye..."  hujansakinah berpesan.

mana lah tau kot kot, gerimis sakinah ada nak pesan, tinggalkanlah pesanan anda di sini.








No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...