AyaT SakinaH

Al-Fath : 4.

هوالذي أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم

ولله جنود السموت والأرض وكان الله عليما حكيما

(Tuhan Yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah Yang menurunkan semangat tenang tenteram ke Dalam hati orang-orang Yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta Dengan iman dan keyakinan mereka Yang sedia ada; pada hal Allah Menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Pelangi Usai Hujan

hidup seorang puteri sakinah

hidup seorang puteri sakinah

Monday, January 10, 2011

PENA 48: Motivasi Maghrib

Salam...


Maghrib-maghrib ni menulis plak Hujansakinah ni.
Yela,skang tengah hujan, maka, mencurah-curahlah ideaku.
padahal...

sekadar berkongsi kata-kata..
dari ukhti HusnaMaab...Syukron ya ukhti (=

Walaupun kita dah jarang berjumpa...tapi , sering berhubung...hehe

SEMOGA ALLAH MEMBERIKANMU PELANGI untuk setiap hujan

SENYUMAN untuk setiap tangisan

RAHMAT untuk setiap cubaan

KEKUATAN untuk setiap dugaan

Dan

MAKBUL setiap doa.

Amin.

Siang tadi, konon je nak pose. Erm,
dah dekat kul 10...tak tahan...terpejam-pejam mata ni kat kelas Takhrij al-Hadith. baru je semalam dapat pujian, sem ni dah tak ngantok. ha, kau, dapat ngantuk ari ni.
Iktikaf sebentar di SHAS mosque. ambil masa 15 minit untuk lelapkan mata  sebelum ke kelas Manahij. ALLAH..dugaan...

11.30...try tasmik before Tilawah 2. Pastu pi makan kat HS. hehe...dari jauh, sepertinya kukenali..
Oh, itulah dia Sir Adam Isiaka. Lecturer Political Science sem 3 saya.
Dia basuh tangan pas makan, saya basuh tangan b4 makan. (dia dah selesai makan tika saya baru sampai.)

" Sir, how are you?"
-Alhamdulillah, i'm fine. How are you, sister?
"alhamdulillah, i'm ok n i'm fine"
[dalam hati, moga cepat2 sihat..]
-How your study?
"alhamdulillah, ok, sir."
[hahaha...terer sangat cakap BI.(balaghah)... nak je cakap banyak, tapi kelu lidah wei..]

"Sir, kat sana tu ada Saidah. Sir ingat lagi tak kat dia?" [cakap BI ni..tapi, cane tah tadi aku cakap..]
-ow...Saidah Binti...?
"Saidah Binti Mahmud"
"Sir, u don't remember my name, right?"
-hey, I have many students, but ur name I still remember. 'Khairunnisa' [sebut ngan Lahjah Arabnya..]
"huhu...ok tq , sir. "
-ok, Assalamualaikum
"waalaikumussalam wrm,wbt. (=."

macam tu lah kalau tiap kali jumpe Sir. Mesti kena bual jap. Sir ni best. ingat anak-anak murid dia.
Ya Allah, kalau aku jadi seorang pendidik nanti aku nak ingat semua anak murid, kalau aku jadi pemimpin, aku nak ingat semua orang yang bersama-sama aku, kalau aku jadi apa pun, aku tak nak lupa diri.

mengambil pengajaran daripada sikap Imam Hasan Al-Banna di mana dia akan salam berjabat tangan dengan orang yang ditemui sambil menyebut nama orang tersebut. 
Subhanallah, siapa yang tak suka nama kita diingati orang kan....

Aku sendiri kadang-kadang lupa nama orang. muka ingat, nama tak dan jarang ingat. melainkan tiap-tiap hari jumpa.


________________


Darah Abah Mengalir Dalam Tingkahku

Kalau dulu, aku merungut kenapa tiap kali pergi jalan, mesti berhenti kat satu-satu tempat tu dengan lama. Terutama bila nak balik kampung kat Muar. Singgah warong, ada saja orang yang abah sapa. Bila tanya kat Mak " siapa tu, mak? mak kenal ke? sedara abah ke?"
Mak kata :" tak lah, abah kan peramah.."

haha

skang, kau plak jadi camtu cik Hujansakinah. Sampaikan orang yang jalan ngan aku rasa lama giler nak sampai ke destinasi. Banyak tempat aku berhenti. Jalan kaki la..
Mintak maaf ye, kawan. sikap tanpa sedar ni.

Kisahnya siang tadi begini...
_ - _ - _ bersambung.....



No comments:

Post a Comment

berbicara di sini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...